Reklamfolket

Sitter i en park på söder med några  reklamare, personer som jobbar med eller pluggar till reklam. På bordet står en bag in box med rose och en stor flaska fanta. Till mat har det gjorts en pastasallad som ser väldigt lyxig ut, allt förtärs på engångsartiklar. Det finns ett bord i parken, vid det bordet sitter reklamarna. Alla andra sitter på en filt eller direkt på gräset. Reklamarna sitter på en filt på bänken vid bordet. Något som säger en hel del om hur reklamarna ser på sig själva, lite bättre och lite finare. En reklamare klarar av sig vardag med finess, vi vanliga dödliga svenssons saknar den. Eller snarare vi från norr har lika mycket finess i vår vardag, vi ger det inte ord bara. För oss räcker det med en djup suck och ett leende på läpparna, får man även finöl så som Norrlands guld eller Lapin Kulta är allting perfekt. Okej vi kanske inte har finess men vi har förmågan att njuta av vardagen, dvs en Norrlands guld efter jobbet.

Samtalsämnet vid bordet är genomgående saker som kretsar kring reklamens värld, hur man bäst gör en logga och vad man bör tänka på. Vilka program som är bra osv. Tydligen finns det någon tjej som har en blogg och går i samma klass som reklamarna, bloggen ser riktigt dålig ut och mycket tid läggs ner på att förklara hur mindre bra hon som person  är. Jag gissar lite lätt på att tjejen vars fula blogg och fula hår mest troligt har en väldigt populär blogg och att det ligger lite avundssjuka bakom. Mest troligt tycker nog reklamarna att de är ett strå vassare när det gäller grafisk design och att se bra ut, något som är väldigt viktigt innom reklamen. Man ska se snygg ut som om man just gått upp ur sängen, trots att man lagt ner de senaste timmarna på att få rätt fall på håret. För att inte tala om hur mycket rengöringsprodukter och salvor som krävs.
Reklamarna börjar disskutera fenomenet Facebook, det är nu jag inte känner igen mig allt. Tydligen är det viktigt att ha många vänner och gärna ett jämnt antal. En kille förklarar att han hade 300vänner ett tag, sen efter en helg var det bara 296vänner. Varpå de andra vid bordet förstår känslan, en tjej påpekar hur jobbigt det är när man får frågan om man känner en person man varit kompis med tidigare. Eftersom man då inser att denna person plockat bort en som vän. Själv sitter jag som ett frågetecken, förstår ingenting? Visst har även jag vänner jag knappt känner på min facebook men inte bryr jag mig ifall de skulle plocka bort mig. Inte heller har jag en aning om vilket antal jag har? 100 200 kanske? Det enda jag vet är att jag pratar med några få resterande är mest löst folk man träffat någon gång och mest troligt inte ser igen. Om en sådan inte vill vara min facebookvän ser jag inget problem med det. För reklamfolket i stockholm är det tydligen jordens undergång, en vän mindre innebär mindre finess och prestige i vardagen. Att man som person inte är tillräckligt viktig för att alla (som inte ens känner en särskillt bra) uppskattar att snoka i ens liv. Att säga upp sin vänskap (på facebook) med en reklamare är som att säga att reklamarens liv inte har tillräckligt med finess. På ren svenska innebär det att man tycker att reklamaren är en vanlig svensson. Fulare ord  finns nog inte i reklamens värld.

Kommentarer
Postat av: Erika

haha... det är alltid lika spännande att glida in här nu & då och se om det kommit upp något nytt. Underbart!

2011-04-26 @ 08:12:55
URL: http://goteblogg.blogg.se/
Postat av: Maria

Haha. I löööv your blogg!

2011-04-27 @ 20:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0